سه شنبه ١٦ آذر ١٤٠٠
آغاز سال تحصیلی 401-1400 بر دانشجویان و اساتید مبارک باد!
عنوان

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2299
 کل بازدید : 11387
رزومه فارسي
 

 

*مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی: اکبر دارویی

تاریخ تولد:1345

آدرس: تهران- اوین- بلواردانشجو- خیابان کودکیار- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی- گروه آموزشی گفتاردرمانی

تلفن:22180043

سايت: darouie.uswr.ac.ir

پست الکترونیکی:ak.darouie@uswr.ac.ir

 

*سوابق تحصیلی

دكتري گفتاردرماني، 1392، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی

کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، 1377، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

کارشناسی گفتاردرمانی، 1370، دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

*سوابق تدریس دانشگاهی

  • آسيب شناسي و روش هاي درمان اختلالات رشدي زبان: مقطع دكتري گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی
  • روش های تحقیق در آسیب شناسی گفتار و زبان: مقطع دکتری گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • سمینار پژوهش بالینی در اختلالات گفتار و زبان: مقطع دکتری گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • روش پژوهش پیشرفته: مقطع كارشناسي ارشد گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی
  • اندازه گیری، ارزشیابی و آزمون سازی: مقطع كارشناسي ارشد گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی
  • اختلالات آواشناسي و واجشناسي: مقطع كارشناسي ارشد گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی
  • پژوهش موردي: مقطع كارشناسي ارشد گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی
  • مبانی گفتاردرمانی: مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • بیماری شناسی اختلال در تشدید صدا: مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و فاطمیه قم
  • نابساماني هاي گفتار و زبان در آسيب ديدگي شنوايي: مقطع كارشناسي گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی
  • اختلالات آواشناسي و واجشناسي: مقطع كارشناسي گفتاردرماني، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعی و علوم پزشکی مشهد
  • بیماری شناسی اختلال در تولید (1) : مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و فاطمیه قم
  • بیماری شناسی اختلال در تولید(2) : مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه فاطمیه قم
  • ارزیابی و تشخیص افتراقی در بیماری های گفتار و زبان: مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه فاطمیه قم
  • بیماری شناسی اختلال در صوت(1) : مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • بیماری شناسی اختلال در صوت(2) : مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و فاطمیه قم
  • بیماری شناسی ناروانی(1) : مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه فاطمیه قم
  • بیماری شناسی ناروانی(2) : مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه فاطمیه قم
  • اختلالات گفتاری: مقطع کارشناسی علوم تربیتی(کودکان استثنایی)، دانشگاه تربیت معلم
  • گفتاردرمانی: مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه تربيت معلم
  • کار آموزی و کارورزی بالینی: مقطع کارشناسی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

 

* سوابق پژوهشی 

  • مجری طرح "بررسی رابطه تئوری و عمل در درمان لکنت از دیدگاه درمانگران"، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پایان یافته، 1393
  • همکار طرح پژوهشی "ارزشیابی درونی گروه گفتاردرمانی"، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پایان یافته، 1391
  • همکار طرح پژوهشی "مقایسه نگرش ارتباطی دانش آموزان عادی و لکنتی شهر تهران"، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پایان یافته،1384
  • همکار طرح پژوهشی" تدوین فرهنگ توصیفی آسیب شناسی گفتاروزبان" ،دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پايان يافته، 1382
  • همکار طرح پژوهشی "معادل یابی اصطلاحات گفتاروزبان" ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پایان یافته ،1380
  • همکار طرح پژوهشی " بررسی ویژگی های شخصیتی افراد لکنتی بر اساس مقیاس" IOWA"، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران، پایان یافته،1369

 

*ارائه مقاله در كنگره، سمينار و كارگاه ها

·         ضيغمي ف، داروئي ا. بررسي مهارت تركيب هجا در كودكان طبيعي 5-3 ساله فارسي زبان، چهاردهمين همايش گفتاردرماني ايران، 1394

  • Darouie, A., Joulaei, M. (2014). Phonological characteristics of severe to profound hearing-impaired children. International conference on speech and hearing sciences, 8th International Science Conference: Istanbul, Turkey.
  • ساخت آزمون وضوح گفتار برای کودکان کم شنوای 4 تا 6 ساله و بررسی روایی و پایایی آن، دوازدهمین همایش گفتاردرمانی ایران، 1392
  • اثر تجربه بر قضاوت شنوندگان درباره وضوح گفتار پیوسته در کودکان کم شنوا، دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، 1392
  • بررسی برخی ویژگی های واج شناختی در گفتار کودکان مبتلا به آسیب شنوایی شدید و عمیق (پوستر)، دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، 1392
  • تنوع واژگانی کودکان کم شنوا، یازدهمین همایش سراسری گفتاردرمانی ایران، 1391
  • رویکرد شفاهی در آموزش و توانبخشی کودک آسیب دیده شنوایی، سمینار کودک کم شنوا: آموزش و توانبخشی، 1390
  • گزارش پيشرفت وضوح گفتار در بيماري مبتلا به آسيب شنوايي و شكاف زير مخاط ( پوستر)، دهمين كنگره سراسري شنوايي شناسي ايران، 1390
  • تاريخچه و مروري بر رويكردهاي توانبخشي شنيداري، كارگاه برنامه آموزش شنيداري آوا، 1388( سه نوبت)
  • کاربرد روش شنیداری- شفاهی در آموزش و توانبخشی کودکان کم شنوا، سمينار روش هاي آموزشي در كودكان كم شنوا، 1385
  • بررسی نگرش ارتباطی کودکان15-8 ساله عادی و لکنتی شهر تهران، هشتمين كنگره گفتاردرماني ايران، 1385
  • نقش و کاراییNasometer و NORS در ارزیابی و درمان اختلالات تشدید صدا، سمینار تکنولوژی توانبخشی، 1382
  • انواع زبان پریشی: ویژگی ها و علائم، اولین کنگره بیماری های اعصاب و روان، 1379
  • بررسی میزان عملکرد کامی- حلقی در افراد طبیعی10-7 و 23-20 ساله شهر مشهد، پنجمین همایش گفتاردرمانی ایران، 1378
  • زبان و نیمکره راست، سومین کنگره گفتاردرمانی ایران، 1375

 

*مقالات

 

- مقالات انگلیسی


Sakhai, F., Darouie, A., Anderson, J. D., Dastjerdi-Kazemi, M., Golmohammadi, G., Bakhshi, E. (2021). A comparison of the performance of Persian speaking children who do and do not stutter on three nonwords repetition tasks. Journal of Fluency Disorders. 67

Karimijavan, G., Ebadi, A., Yadegari, F., Dastjerdi Kazemi, M., Darouie, A.. Karimi, S. (2021). Sequential bilingualism and language impairment: the Persian version of ALDeQ parental questionnaire. Early Child Development and Care. 191(5).815-26

 Darouie, A., Zamiri Abdollahi, F., Joulaie, M., Nik Nezhad, S., Ahmadi, T., Soli, S. (2020). Development of the Farsi Hearing in Noise Test. International journal of audiology. 59(2). 148-52

Eshagh, M., Darouie, A., Teymouri, R. (2020). The Auditory Perception of Consonant Contrasts in Cochlear Implant Children. Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery. https://doi.org/10.1007/s12070-020-02250-9

Darouie, A., Aghajanzadeh, M., Dabirmoghaddam, P., Salehi, A., Rahgozar, M. (2019). The design and assessment of a multiparametric model for the dysphonia severity index for persian-speaking populations. Journal of voice. 33(2). 226-31

Joulaie, M., Zamiri Abdollahi, F., Darouie, A., Ahmadi, T., Desjardin, J. (2019). Maternal perception of self-efficacy and involvement in young children with prelingual hearing loss. Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery. 71(1). 48-53

 Darouie, A., Joulaie, M., Zamiri Abdollahi, F., Robbins, A. M., Zarepour, S., Ahmadi, T. (2019). Developing the Persian version of infant-toddler meaningful auditory integration scale. Iranian Rehabilitation Journal. 17(1). 53-60

Aghajanzadeh, M., Darouie, A., Dabirmoghaddam, P., Salehi, A., Rahgozar, M. (2017). The relationship between the aerodynamic parameters of voice and perceptual evaluation in the Iranian population with or without voice disorders. Journal of Voice. 31(2)

 Mirahmadi, S., Moradi, N., Soltani, M., Saki, N., Darouie, A. (2017). Correlation between perceptual speech intelligibility and word duration in 4-6 years old children with cochlear implant. AUDITORY AND VESTIBULAR RESEARCH. 26(2). 99-104

 Farazi, M., Darouie, A., Fotuhi, M., Shemshadi, H., Kavari, S. H. (2016). Determining Normative Nasalization Scores Among Persian-speaking Adults. Journal of Modern Rehabilitation. 10(4). 199-204

Sedaghati, L., Darouie, A., Derakhshande, F., Memarzade, M., Mahaki B. (2016). Evaluation of receptive and expressive vocabulary in 6-18 months old children with cleft lip and palate. Iranian Rehabilitation Journal. 14(3). 151-6

 

- مقالات فارسی

  • ملکیان م.، عظیمی ت.، قریشی ز. داروئی ا. (1399). ارتباط آگاهی صرفی و خواندن: یک مقاله مروری. طب توانبخشی. 9(1)، 17-305
  • فرخی ف.، داروئی ا.، حسین زاده س. (1398). بررسی جنبه ی محتوائی مهارت تعریف واژه در کودکان 7/5-4/5 ساله کم شنوا. علوم پیراپزشکی و توانبخشی. 8(4)، 62-54
  • سعیدی ز.، داروئی ا.، دولتشاهی ب. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مختصه های معنایی بر مهارت تعریف واژه کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا. مطالعات ناتوانی. 8، 86
  • داروئی ا.، آقاجان زاده م.، دبیرمقدم پ.، صالحی ا.، رهگذر م. (1396). مقایسه ویژگی های آیرودینامیکی صدا در مبتلایان به اختلال صدای اسپاسمودیک و تنش عضله. علوم پیراپزشکی و توانبخشی. 6(4)، 21-15
  • ضیغمی ف.، داروئی ا.، اشتری ع. (1395). تدوین تکلیف "ترکیب هجا" و بررسی رشد این مهارت در کودکان طبیعی 3 تا 5 ساله فارسی زبان. مطالعات ناتوانی. 6، 6-171 
  • رحیمی ص.، فرازی م.، داروئی ا.، بخشی ع.، عبدی س.، ولی نژاد و.، تیموری م. (1395). مقایسه کیفیت زندگی بزرگسالان دچار لکنت با افراد بدون لکنت با تاکید بر شدت لکنت. توانبخشی. 17(4)، 7-300
  • وامقی ر.، ساجدی ف.، یادگاری ف.، ظریفیان ط.، شهشهانی پور س.، حاتمی زاده ن.، فرازی م.، داروئی ا.، سلیمانی ف.، آذری ن.، مهدی پور ن.، اشتری ع.، تیموری ر. (1394). تدوین پروتکل مداخلات به هنگام در تاخیر تکامل گفتار و زبان کودکان خردسال: یک تجربه منحصر به فرد در کشور. توانبخشی. 16(4)، 81-374 
  • رحيمي ص، فرازي م، داروئي ا، بخشي ع، ولي نژاد و، عبدي، س. (1394). بررسي رابطه بين شدت لكنت با نگرش ارتباطي در افراد با لكنت بزرگسال. توانبخشي نوين. 9(5)، 64-58.
  • داروئی ا، غلامی تهرانی ل، پورشهباز ع، رهگذر م. (1392). اثر تجربه بر قضاوت شنوندگان درباره وضوح گفتار کودکان کم شنوا. فصلنامه کودکان استثنایی. 13(4)، 11-5
  • داروئی ا، غلامی تهرانی ل، پورشهباز ع، حسن زاده س، رهگذر م. (1392). بررسی امکان جایگزینی آزمایه تکرار جمله به جای گفتار محاوره ای در ارزیابی وضوح گفتار کودکان کم شنوا. آسیب شناسی گفتار و زبان. 1(2)، 26-19
  • چراغی س، داروئی ا، ترابی نژاد ف، دولتشاهی ب، شهیدی غ. (1392). بررسی تاثیر برنامه درمان نوای گفتار بر وضوح گفتار بیماران مبتلا به پارکینسون. پژوهش در علوم توانبخشی. 9(7)، 90-1281
  • صالحی س، شیرازی ط س، داروئی ا، دولتشاهی ب. (1392). تاثیر برنامه درمانی مهارت های کاربردشناختی بر کودکان آسیب دیده شنوایی. فصلنامه شنوایی شناسی. 22(3)، 23-112
  • رضایی م، راشدی و، غلامی تهرانی ل، داروئی ا. (1392). مقایسه درک خواندن و حافظه کاری در کودکان کم شنوا و عادی. فصلنامه شنوایی شناسی. 22(1)، 74-67
  • یادگاری ف.، داروئی ا.، فرازی م.، علی پور ح. (1384). نگرش ارتباطی دانش آموزان عادی و لکنتی. فصلنامه اندیشه و رفتار. 11(1)، 2-100
  • داروئی ا. (1388). ارزيابي مهارت هاي ارتباطي كودكان در مرحله پيش زباني. بازتاب دانش. 3، 8-53
  • موسوی ن، شیرازی ط س، داروئی ا، دانای طوسی م، پورشهباز ع، رهگذر م. (1388). مقايسه برخي توانايي هاي كاربردشناختي كودكان فارسي زبان كم شنواي شديد 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا. فصلنامه توانبخشي. 10(3)، 5-60

 

*کتب

  • نیلی پور ر، داروئی ا، فرازی م، صالحی ا، عامری ح، مهری آ. (1392). فرهنگ توصیفی آسیب شناسی گفتار و زبان. تهران: فرهنگ معاصر
  • یادگاری ف، داروئی ا، فرازی م. (1390). آزمون نگرش ارتباطی. تهران: انتشارات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • نیلی پور ر، داروئی ا، فرازی م، هروآبادی ث، شیرازی ط س، حیاتی ل، یادگاری ف. (1389). فرهنگ آسیب شناسی گفتار و زبان، چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • شیرازی ط س، یادگاری ف، داروئی ا، فرازی م. (1389). ناتوانی حرکتی گفتار در کودکان (ترجمه)، چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
  • شیرازی ط س، جولائی م، داروئی ا. (1389). طرح درمان در آسيب شناسي گفتار و زبان (ترجمه). کرج: انتشارات سرافراز
  • جولائی م، زارع پور س، اشتری ع، موسوی ن، داروئی ا. (1388). برنامه آموزش شنيداري آوا. تهران: انتشارات اساتيد قلم

 

*سوابق بالینی

  • سرپرست کارآموزی و کارورزی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، 1372 تاکنون
  • آسیب شناس گفتار و زبان، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهرستان های استان تهران (کرج)،

          89-1376

  • آسیب شناس گفتار و زبان، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی تهران،75-1372
  • آسیب شناس گفتار و زبان، کلینیک جهاددانشگاهی علوم پزشکی ایران،74-1372
  • آسیب شناس گفتار و زبان، اداره بهزیستی شهرستان بوشهر،72-1370

 

*سوابق اجرائی

  • مدیر اجرایی مجله آسیب شناسی گفتار و زبان
  • نايب رئيس دوره سوم انجمن علمي گفتاردرمانی ایران (1398-1395)
  • عضو سابق هيئت مديره انجمن مديران مراكز توانبخشي معلولين ايران
  • دبير علمي چهارمين سمپوزيوم خانواده و كودك كم شنوا، 1394
  • عضو کمیته علمی سیزدهمین کنگره گفتاردرمانی ایران، 1394
  • عضو کمیته علمی دوازدهمین کنگره گفتاردرمانی ایران، 1393
  • دبیر علمی سمینار روش های آموزشی در کودکان کم شنوا، 1385
  • دبیر اجرایی ششمین همایش گفتاردرمانی ایران، 1380
  • عضو کمیته اجرایی و علمی پنجمین همایش گفتاردرمانی ایران، 1378
  • عضو کمیته اجرایی چهارمین همایش گفتاردرمانی ایران، 1376
  • عضو کمیته اجرایی سومین کنگره گفتاردرمانی ایران، 1375
  • عضو کمیته اجرایی و علمی دومین کنگره گفتاردرمانی ایران، 1373

 

 

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعیمعاونت آموزشیمعاونت تحقیقات و فناوریمعاونت دانشجویی و فرهنگیمعاونت درمان و توانبخشیکتابخانه مرکزی
Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved .University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences